|
Závodní historie | |
Závodní historie
V této sekci bych Vás rád informoval o krátké, ale velmi úspěšné kariéře tohoto modelu. Málo kdo totiž ví, kde všude a kdo na ní vyhrával.
Stroje VTR SP měly krátkou závodní historii, ale zato velmi úspěšnou při níž se dokázaly prosadit jak v seriálu WSBK tak v závodech Endurance. V roce 2000 vyhrálo Spčko: World Superbike (Edwards), Le Mans 24hodinový vytrvalostní závod ve složení Costes/Charpentier/Gimbert, dále pak Suzuka 8hodinový vytrvalostní závod, a nakonec zvítězilo i na slavném Isle of Man TT Formula One s jedním , pro mě, nejoblíbenějším jezdcem Joeym Dunlopem. Čest jeho památce.
Proč se Honda rozhodla vyrobit tento motocykl.
4 válcový motor o objemu 750ccm dominoval světovému šampionátu Superbiků až do roku 1988. Tehdy byla změněna pravidel, které umožnily používat dvouválcové motory do objemu 1000ccm. Na zakladě těchto změn Ducati vyvinula konkurenční motor, ale i přes to Honda RC30 vyhrála závod i v letech 1988 a 1989 (Fred Merkel). Následujících deset let vítězily jiné tipy motocyklů než je Honda. Osm titulů ze světových šampionátů získaly s většími V-Twin motory motocykly Ducati, 851, 888, 916 a 996. Mezi tím vyhrál pouze Russell Scott v roce 1993 na motocyklu Ninja ZX-7RR a na Hondě RC 45 V4 v roce 1997 John Kocinski.
Honda RC30 Tady je krásné PROMO video jak se vyrábí RC30
Úspěchy v sérii WSBK
V roce 2000 Honda vypustila do závodního světa svůj vlastní dvouválec
s označením VTR 1000 SP (RC51 v USA). Hned první rok s tímto strojem
získal titul Colin Edwards. Následující rok (2001) první místo vyhrála opět
Ducati s Troyem Baylissem v sedle a druhý byl na VTR SP opět Colin
Edwards. Tento americký závodník z Texasu, tenkrát přezdívaný "Texas
tornádo", mimo jiné tuto přezdívku používá dnes i Ben Spies, získal první
místo a titul na témže motocyklu v následujícím roce 2002.
V sekci Video najdete i jeden z krásných a rozhodujícich soubojů mezi
Colinem Edwardsem a Troyem Baylissem. No byla to tenkrát velká paráda, co říkáte?
V roce 2003 se opět změnila pravidla WSBK a bylo umožněno vstoupit do závodů se čtyřválcovými motory o objemu 1000ccm což byl trochu problém pro stávající V-Twiny. Honda přestala s VTR 1000SP závodit a nahradila tento stroj motocyklem CBR 1000RR Fireblade, což byl a je řadový čtyřválec, ale to všichni víte. Bohužel po dobu dalších 5 let Honda na vítězství s tímto modelem nedosáhla. To se naopak podařilo strojům Ducati 999 v roce 2003 a 2004, Suzuki s GSX-R1000 vyhrála v roce 2005 a v roce 2006 opět zvítězila Ducati 999. Až konečně nadešla doba slávy, kdy v roce 2007 zvítězil James Toseland na motocyklu Fireblade CBR 1000RR. Další rok tedy 2008 vyhrála Ducati opět s Troyem Baylissem a letos se rozhodne mezi Ducati a Yamahou.
Endurance SUZUKA 8hodinovka
Honda VTR SP vyhrávala vytrvalostní závody Suzuka 8hodin a nepřetržitě po 4 roky dokazovala spolehlivost svých motorů. V roce 2000 se do historie zapsali Katoh a Ukawa. V roce 2001 vyhrála dvojice Edwards/Rossi a na druhém místě hned za nimi tým Barros/Tamada. Sezóna 2002 byla opět úspěšná pro dvojicí Edwards/Kato na prvním místě, pro druhé místo si dojeli Tamada s Okadou a aby toho nebylo málo tak třetí příčku obsadili Barros/Tamada. Tak a chybí nám tu už jen ta čtvrtá sezóna, tedy rok 2003, kdy si pro první místo přijel tým Nukumi/Kamada. Všichni tito jezdci v průběhu již zmíněných čtyřech let sedlali tento vyjímečný stroj.
Kato Ukawa Rossi - Edwards
AMA Superbike Championship
V roce 2002 na tomto motocyklu také úspěšně ostartoval kariéru mladý Nicky Hayden, když vyhrál US Superbike Championship. Tentýž jezdec pak ve stejném roce vyhrál také v závodě US Daytona 200. Opět na VTR SP resp RC51.
Isle of Man TT race
Tak a na konec jsem si nechal Joeyho Dunlopa, protože kdo mě zná, ví, že jsem také velký milovník veteránů "caferacerů" a specialně mám rád období, kdy právě jezdil Hailwood, Agostini a po té i Joey Dunlop.
V roce 2000 v závodě Isle of Man skvělý Joey Dunlop jel na VTR SP a vyhrál svůj dvacátý šestý Isle of Man.(Video tady) Tento závod se mu prý nejvíce vryl do paměti, protože jel jako 46ti letý s mnohem mladšími soupeři a porazil jezdce , kteří jeli na silnějších strojích. Někteří měli až o 40 koní více. Taktéž s motocyklem VTR SP dojel na třetí pozici jezdec John Mcguiness. Bohužel, o několik měsíců později, v témže roce zemřel Joey Dunlop při závodě 125ccm v Tallinu Estonsko. V tu dobu vedl a při mokrém závodě ztratil kontrolu nad svým motocyklem a narazil do stomu......
a co na závěr? Malý citát....
“Tak proč jít s davy, když můžeš vlastnit unikátní motocykl s krátkou leč úspěšnou historií. Takže, pokud budeš mít možnost vlastnit tento motocykl a jezdit na něm, jdi do toho, protože život je příliš krátký.”
|
|
|