|
VTR SP1 | |
Technická data:
SPECIFIKACE |
VTR 1000 SP-1 (typ ED) |
MOTOR |
Čtyřdobý, vodou chlazený dvouválec do V- 90°, DOHC, se 4-mi ventily na válec |
OBJEM |
999 ccm |
VRTÁNÍ x ZDVIH |
100x63,6 mm |
KOMPRESNÍ POMĚR |
10,8:1 |
PŘÍPRAVA SMĚSI |
vstřikování |
VÝKON |
97kW při 9.5OO ot. za minutu |
KROUTÍCÍ MOMENT |
102 Nm při 8.000 ot. za minutu |
OLEJOVÁ NÁPLŇ |
3,9l |
ZAPALOVÁNÍ |
vstřikování |
STARTÉR |
elektrický |
PŘEVODOVKA |
6-ti rychlostní |
SEKUNDÁRNÍ PŘEVOD |
řetězem |
ROZMĚRY (DxŠxV) |
2025x725x1120 mm |
ROZVOR |
1410 mm |
VÝŠKA SEDLA |
813 mm |
SVĚTLÁ VÝŠKA |
135 mm |
NÁDRŽ |
18 litrů, z toho 2,5 litru rezerva |
KOLA: přední |
17x MT3,50 6-ti paprskové hliníkové ve tvaru U |
zadní |
17xMT6,00 6-ti paprskové hliníkové ve tvaru U |
PNEUMATIKY |
120/70 ZR17 (58W) |
|
190/50 ZR17 (73W) |
TLUMENÍ: přední |
43mm plně seříditelná vidlice typu USD, osa 130mm |
zadní |
typ PRO-LINK, plně seříditelný, osa 120mm |
BRZDY: přední |
dvojitá kotoučová, 320x4,5 mm plovoucí kotouče, 4 pístkové třmeny, sinterované brzd. desky |
zadní |
jeden kotouč 220x5 mm, jednopístkový třmen, sinterované brzdové destičky |
SUCHÁ HMOTNOST |
199kg |
PROVOZNÍ HMOTNOST |
223kg |
PROGRAM ÚDRŽBY:
ÚDRŽBA HONDA VTR 1000 SP |
KONTROLA A ČIŠTĚNÍ |
VÝMĚNA |
ČIŠTĚNÍ |
KILOMETRY na počítadle |
POLOŽKA |
1000 |
6400 |
12800 |
19200 |
25600 |
32000 |
38400 |
PALIVOVÁ SOUSTAVA |
|
|
K |
|
K |
|
K |
FUNKCE PLYNU |
|
|
K |
|
K |
|
K |
FUNKCE SYTIČE |
|
|
K |
|
K |
|
K |
VZDUCHOVÝ FILTR |
|
|
|
V |
|
V |
|
ODVĚTRÁNÍ MOTORU |
|
Č |
Č |
Č |
Č |
Č |
Č |
SVÍČKY |
Každých 12000km kontrola |
Každých 24000km výměna |
SEŘÍZENÍ VENTILŮ |
|
|
|
|
K |
|
|
MOTOROVÝ OLEJ |
V |
V |
V |
V |
V |
V |
V |
OLEJOVÝ FILTR |
V |
|
V |
|
V |
|
V |
OTÁČKY VOLNOBĚHU |
K |
K |
K |
K |
K |
K |
K |
CHLADÍCÍ KAPALINA |
|
|
K |
|
K |
|
V |
CHLADÍCÍ SYSTÉM |
|
|
K |
|
K |
|
K |
Řetěz |
každých 800km dopnout + kontrola kluzáku na řetěz (na kyvce) |
BRZDOVÁ KAPALINA |
|
K |
K |
V |
K |
K |
V |
BRZDOVÉ OBLOŽENÍ |
|
K |
K |
K |
K |
K |
K |
BRZDOVÝ SYSTÉM |
K |
|
K |
|
K |
|
K |
SPÍNAČ BRZDOVÝCH SVĚTEL |
|
|
K |
|
K |
|
K |
SVĚTLA |
|
|
K |
|
K |
|
K |
SPOJKA |
|
|
K |
|
K |
|
K |
KAPALINA PRO SPOJKU |
|
K |
K |
V |
K |
K |
V |
STOJAN |
|
|
K |
|
K |
|
K |
TLUMIČE |
|
|
K |
|
K |
|
K |
MATICE, ŠROUBY, UPÍNÁKY |
K |
|
K |
|
K |
|
K |
PNEUMATIKY |
|
|
K |
|
K |
|
K |
LOŽISKA V KRKU ŘÍZENÍ |
K |
|
K |
|
K |
|
K |
Nastavení podvozku:
Vážení příznivci, tady v tomto bodě jsem se trochu zamyslel. Myslím si, že většina z Vás zná dobře svůj motocykl a ví jak ho nastavit. Nicméně také věřím, že spousta lidí v tom jak a kde co nastavit má trochu chaos.
Takže tady je podrobný návod jak na to:
Než začnete cokoliv "ladit" na tlumičích, ujistěte se, že máte
a) pokud možno nové gumy
b) správně utažené, nevymačkané ložisko řízení
c) suché, tedy správně utěsněné, vidlice a zadní jednotku se správným obsahem tlumičového oleje
d) že nemáte nabouraný, ohnutý nebo prasklý rám, vidlice, kyvku, ráfek nebo paprsky kola
to všechno může způsobit problémy s chováním motorky.
Nastavení předpětí
Předpětí pružin vpředu i vzadu by mělo být nastaveno tak, že motorka při statickém zatížení jezdcem klesne přibližně o 30% délky zdvihu. Většina sportovních motorek má zdvih 125 - 150mm, takže budete chtít 35 - 45mm poklesu.Proto mají závodníci na kluzácích př. vidlic gumičky, nebo stahovací pásky. Zvedněte motorku za řídítka a podsedlovku, aby kola byla nad zemí a tlumiče vyvěšené. Těsně pod/nad (up-side/klasik) trubku př. vidlice u stíracího kroužku přichyťte pásku a na podsedlovku nad osu kola si udělejte značku. Změřte vzdálenost mezi značkou a osou kola. Potom motorku spusťte opatrně zpět na zem a sedněte si na ní. Někdo by Vám měl podržet motorku, aby jste mohli dát nohy na stupačky jako při jízdě a další člověk změří vzdálenost mezi značkou na podsedlovce a osou zadního kola. Potom zase slezete a změříte vzdálenost mezi páskou a stíracím kroužkem př. vidlice.Změřené hodnoty správně nastaveného předpětí by měly mít výše uvedené parametry.
přední zadní
Nastavení tlumení stlačení
Provádí se šroubky na plochý šroubovák na spodní straně vidlic a na expanzní nádobce zadního tlumiče, obvykle v horní části zadní jednotky. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při stlačování. "Ladění" začněte na továrním nastavení nebo s úplně povolenou kompresí.
Nastavení tlumení odskoku
Provádí se šroubky na plochý šroubovák uprostřed vidlic nahoře u "brýlí" u zadní jednotky je šroubek umístěn ve spodní části, většinou nad uchycením k přepákování. Utahováním přitvrzujete , povolováním změkčujete pohyb při roztahování. Na začátek nastavte tlumení odskoku na tovární hodnoty, nebo na polovinu rozsahu.
a teď to nejdůležitější: nastavení VTR SP1
Standart - tedy tovární nastavení
komprese vpředu 12 kliknutí z maxima komprese vzadu 10 kliknutí z maxima
osdskok vpředu 7 kliknutí z maxima odskok vzadu 1 otáčka z maxima
Předpětí pružiny 4 čárky viditelné předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
Okruh - toto nastevení je samozřejmě jen jako příklad. Vždy je třeba dbát na to, že existuje spousta dalších aspektů.
komprese vpředu 15 kliknutí z maxima komprese vzadu 14 kliknutí z maxima
osdskok vpředu 5 kliknutí z maxima odskok vzadu 2 otáčky z maxima
Předpětí pružiny 1 čárka viditelná předpětí 4 poloha z devíti (9 je nejtvrdší)
Vidlice vystrčit 8mm nad brýle vzadu použít 4mm vymezovací podložku
Tady je pár rad jak upravit nastavení, při různém chování motorky:
Řízení
Pokud se Vám zdá řízení těžké, pomalé, nebo se motorka při brždění narovnává, nebo se jí nechce do zatáčky, je potřeba zvýšit zadek nebo snížit předek.
Máte následující možnosti:
- zvednout zadek motorky v tlumiči - bohužel většina motorek tuto možnost nemá
- popustit brýle níže směrem k zemi, tady ale pozor i 5mm dokáže úplně změnit chování motorky
- zvětšit předpětí předních pružin, což může narazit na maximální možnosti tohoto nastavení
- přitvrdit přední odskok nebo přitvrdit kompresi zadního tlumiče, ale pozor! tyhle úpravy mohou způsobit potíže s chováním motorky při jiných podmínkách
- poslední, nejkomplikovanější a nejdražší možností je vyměnit zadní pružinu za delší nebo tvrdší nebo s jinou progresí.
Pokud Vám řízení motorky připadá naopak příliš lehké, rychlé nebo se škube a motorka padá do zatáček více než chcete, proveďte úpravy v opačném smyslu k výše uvedenému.
Vlnění a houpání při průjezdu zatáčkou
Tohle je většinou způsobeno špatnou údržbou (ložiska, starý tlumičový olej,...).
Pokud máte motorku ve výborném technickém stavu, zkuste přitvrdit odskok vpředu i vzadu a prověřte jestli není příliš velký rozdíl mezi nastavením předku a zadku.
Chvění řídítek
Je způsobené příliš velkým výkonem, malým zatížením předního kola a příliš strmým úhlem řízení nebo krátkou stopou kola kvůli rychlejšímu řízení.
- přizvednout předek, nebo snížit zadek
- přitvrdit kompresi na předku
- změkčit přední odskok
- změnit svůj jízdní styl. Při výjezdu se tlačte dopředu na nádrž a přenášejte váhu co nejvíc dopředu přes nohy, neopírejte se o řídítka, jen lehce držte.
Brždění
Pokud se při brždění předek motorky moc potápí přitvrďte přední kompresi.
Jestliže předek při brždění odskakuje, přitvrďte přední odskok.
Jakmile se zadek odlepuje od země nebo poskakuje, přitvrďte zadní kompresi nebo zkuste sedět víc vzadu.
Akcelerace
Těžko ovladatelná motorka se lépe řídí při akceleraci, protože je řízena zadním kolem; zadní kolo pracuje mnohem více, než přední a proto, začne-li se motorka při akceleraci příliš naklánět dozadu pomůžete si přitvrzením zadní komprese.
Ostatní je na Vás, motorka musí se správným nastavením hladce překonat nerovnost a při tom neztratit kontakt kol s vozovkou a co nejdříve se uklidnit. Pak bude Váš pocit z jízdy dokonalý, Vaše důvěra v motocykl vzroste a zlepší se i časy...
a teď trochu historie......
HONDA VTR SP byla navržena jako motocykl, který bude využívat závodní tým Honda v World Superbike Championship . Modely 2000-2001 mají označení SP1, zatímco modely 2002-2006 nesou příjmení SP2.
V roce 1988, vznikla nová pravidla v závodní třídě superbike, která povolila V-twin motory do 999 ccm. Před touto změnou pravidel dominovaly čtyřválcové motory o obsahu 750 ccm. Během prvních dvou let Mistrovství světa Superbike, Honda vyhrála sérii s jejich RC30, poháněná 750 cm3 V-4. Nicméně v roce 1990 Raymond Roche zajistil Ducati první světový titul na Ducati 851. V dalších 11 letech Ducati vyhrála 8 Mistrovství světa Superbike s V-twinem (Honda vyhrála dvakrát a Kawasaki jen jedenou).
Přestože má HONDA výborný tým techniků a značné množství finančních prostředků, nemohla vyhrát. A to právě z důvodu konkurenčních V-twin motorů Ducati. Avšak pro rok 2000 vyrobila Honda model VTR SP1, který byl poháněný 999 ccm kapalinou-chlazeným dvouválcovým motorem do V s úhlem hlav 90st.. A hned téhož roku také vyhrála Mistrovství světa Superbiků s Colinem Edwardsem v sedle pro tým Castrol.
Jeden z pěkných soubojů které nám nábídnul YouTube. WSBK Monza 2000.
Honda VTR SP vs. Suzuki GSX R750 vs. Kawasaki ZX7RR a DUCATI 996
prodávané modely.....
Podle toho co se mi podařilo zjistit, tak na evropském trhu se prodávaly pravděpodobně pouze dvě barevné modifikace modelu SP1. Je sice pravda, že jsem našel i modré provedení, ale mezi jezdci není toto zbervení vidět.
A to:
Vítězná červená a stříbrná
a jednou, alespoň v to doufám, se nás sjede víc, tak jako se to povedlo ve Francii či Anglii
|
|
|