VTR1000SP-1 Basic racer - Navržen pro splnění snů rostoucí populace superbikových, silničních závodníků a milovníků jízdy vůbec.
VTR1000SP-1 Complete Racer – tento byl maximum pro závody superbike světového poháru a pro všechny silniční závody v Japonsku, kde měl pomoci s umísťováním závodníku na bednu a tak zároveň posílit postavení tohoto motocylu dál ve světě. Basic Racer VTR1000SP-1 byl nově navržen tak, aby splnil požitek z jízdy a radost ze závodění. Dále byl a je také vhodný pro vstup do profesionálního závodění. Tento exkluzivní závodní stroj je vyroben v podstatě odstraněním všech zbytečných dílů ze sériového modelu. Motor je stejný jako u standardních produkčních motocyklů, ale chybí tu HRC KIT. Výfukový systém je originální HRC a byl vynikající pro závodění. U sacího systému zvýšili efektivitu odstraněním vzduchových filtrů a velmi dobré reakce plynu si zajistila Honda použitím speciální ECU. Větší změny a odlehčení doznala také elektrika. Pak byl upraven rám, kde byly odstraněny nepotřebné časti sériového motocyklu. Tlumič řízení byl umístěn na hlavě řízení, resp. tam, kde ho většina z nás právě teď asi má.
Complete Racer byl plně vybavený závodní stroj a byl schopný Vám ukázat cestu na čestné místo v závodní historii superbiků. VTR1000SP-1 Complete racer měl všechny části motocyklu z dílů HRC, od motoru k podvozku. Jen pro příkad: jeden z dalších velmi dobře rozeznatelných prvků HRC motocyklu byly chladiče, které už nebyly umístěny na boku, jak to všichni známe, ale na vnitřní straně kapot mezi svodem výfuku od předního válce a to všechno hlavně pro lepší chlazení. Kdo někdy byl s SPčkem na okruhu a trošičku mu tam naložil, tak ví, že i přes rychlou jízdu se někdy motor nedostatečně ochlazoval. Takže po vyřešení tohoto problému s chlazením, vzniklo i více místa na bocích a tak byl přemístěn i tlumič řízení. Ten se nacházel na levé straně a byl uchycen mezi rámem a spodními brýlemi. A co této krasavici dávalo sílu? "Trošičku" upravený motor: co se mi podařilo zjistit, tak nejméně změn doznal pouze blok motoru, protože počínaje klikovou hřídelí, přes ojnice, písty, ventily, vstřikování, elektriku.............. konče jinými vačkami a tudíš i hlavou, byl motor přestavěn. Vždyť se stačí kouknout níže na porovnání výkonu a kroutícího momentu mezi basic a comlete a vše je jasné. Jinými slovy to byla opravdu jiná motorka a moc společného ze sériovou už neměla.
A tohle vše bylo vyrobeno pro jediný účel a to zvítězit v závodě Světového podniku Superbike. Vzpomínám si, jak jsem o této motorce snil, navíc v roce 2001 jsme s manželkou bydleli v Texasu a já neustále listoval časopisy, kde se nad tímto modelem rozplývali novináři a samozřejmě do nebe vychvalovali Colina Edwardse. V té době to byl jen sen. Dnes? Vezmeme-li v úvahu pořizovací hodnotu průměrného SPčka + základní úpravy na okruh, tak to není zas až tak hrozné. Na druhou stranu, pokud jste opravdoví fandové Colinovy motorky a chcete mít doma full HRC kit, budete muset sáhnout opravdu hodně hluboko do kapsy. A to vřádech milionů.
Malé srovnání: basic / complete
délka (mm) 2025 / 2040
šířka (mm) 725 / 695
výška (mm) 1120 / 1145
rozvor (mm) 1410 / 1414
suchá váha (kg) 190 / 170
objem (ccm) 999 / 999
vrtání (mm) 100x63.6 / 100x63.6
komprese ¨ 10.8 / 12.7
max výkon (ps/rpm) 136/9500 / 170/11000
max kr. moment (kW/rpm) 107/8000 / 11.9/9000
palivová nádrž (litr) 18 / 24
převodovka:
první rychl. stupeň 13/32 2.461 16/33 2.063, 14/31 2.214
druhý rychl. stupeň 16/29 1.812 19/31 1.632, 17/29 1.706
třetí rychl. stupeň 21/30 1.428 19/26 1.368, 20/29 1.450
čtvrtý rychl. stupeň 25/31 1.240 22/28 1.273, 25/31 1.240
pátý rychl. stupeň 25/27 1.080 26/30 1.154
šestý rychl. stupeň 26/25 0.961 25/26 1.040, 27/29 1.074
přední kotouče (mm) 320 / 320
zadní kotouč (mm) 220 / 196
přední pneu 350-17 350-17, 375-17
zadní pneu 600-17 600-17, 625-17
průměr předních tlumičů (mm) 43 / 47
Edit: k tomuto článku jen jedna poznámka (Díky Marťasovi - jinak bych na to asi zapomněl): samozřejmě si tyto informace necucám z prstu, ale snažím se je vykopat na webech po celém světě. A proto jedna poznámka týkající se výfukového potrubí. Na fotografiích výše můžete vidět systém od pana Akrapoviče. To by bylo v pořádku, ale HRC výfuky - Akrapovič byly úpně jinak vedeny, resp. hlavně levý svod byl umístěn jinak. (koukněte do fotogalerie - rozdíl je patrný na první pohled).
Milí čtenáři, děkuji za čas strávený u této části stránek a jakmile budu mít nějaké další informace, hned Vám je sem přidám. Dozvíte se o tom v novinkách. Zatím zdar Sobi.
KLAPKA SÁNÍ a jak ji odstranit
Zdravím Vás všechny, máme tu další edit, tentokrát se budeme věnovat klapce sání. Není to sice přímo HRC úprava,
ale za závodní úpravu to považovat můžeme. Díky Marťasovi máme úvod do této problematiky již na fóru, ale určitě se bude hodit to tu ještě jednou zopakovat:
Celkem dost majitelů VTR-SP zaznamenalo výkonový propad mezi 5000-7000 otáčkami a další kluci (teda nejvíce s nějakými úpravami- výfuk, filtry apod.) si stěžovali, na malé, ale i tak nepříjemné škytnutí, speciálně v 6800 otáčkách za minutu- speciálně s výfuky Moriwaki a nainstalovaným Powercommanderem. Řešení je celkem prosté a řekl bych s nulovými náklady. Jediné, co vás to bude stát, je trocha zručnosti a nějaký ten čas. Navíc ušetříte nějaké ty gramy a to se na sportovní motorce vždy počítá…
Odpojením a odstraněním podtlakové soustavy s klapkou v sání odstraníte zmiňované škytání v 6800ot/min a taktéž částečně eliminujete propad výkonu mezi 5-7 tisíci ot/min. Všechno je ověřeno na dynu.
Pokud se podíváte do HRC manuálu, kde je nabízen Racing kit na SPéčko, uvidíte, že tento systém zcela chybí a je montován pouze v produkční verzi, kde jsou přísné hlukové limity. Proto výrobce doporučuje, dělat tuto úpravu pouze u motocyklů na okruh. Z vlastní zkušenosti vím, že zvuk se nějak dramaticky nemění, jen je při přidání více slyšet ono známé chrochtání z airboxu, což se mě osobně velice líbí. Navíc naprostá většina má na svých motorkách namontované laděné výfuky, kdy už je to stejně jedno.
Nyní se pojďme podívat na funkci této klapky:
Tato klapka v sání je normálně otevřena. Pokud odpojíte podtlakové hadice, klapka zůstane stále otevřena. Pokud používáte sériový airbox se sériovými filtry, nebude změna tak výrazná jako při použití HRC, Moriwaki nebo jiných airboxů, kde je zvýšena kapacita vzduchu. Často jsou používané více propustné filtry K&N apod… Klapka se kompletně zavře při 5500 ot/min, což zredukuje přívod vzduchu zhruba o 65%. Zpět se tato klapka otevírá při 6700 ot/min. Jak jsem již zmínil, je to proto, aby se zredukoval hluk v sání u silničního modelu.
Tak a teď jak to všechno odmontovat:
Tato příručka vám ukáže, jak odstranit celý tento systém nasávání vzduchu.
Odstraněny budou tyto díly:
- vakuová nádrž
- elektromagnetický ventil
- membrána a hadice
viz. obrázek 1.
Budeme také muset odstranit klapku zobrazenou na obrázku 5.
a jdeme na to, demontujte horní kapotáž. Odpojte konektor BARO snímače a vyšroubujte čtyři šrouby na nasávacím hrdle s mřížkou (obr. 2).
Dále odpojte hadici od podtlakového ovládání klapky (membrána), (obr. 3). Tu později vytáhneme ven úplně.
Otočte proti směru hodinových ručiček a vytáhněte membránu z „nosu“ ven. Dále vyhákněte ovládací táhlo klapky
tak jak je to na (obr. 4). Nyní můžeme odstranit ze sání samotnou klapku (obr. 5). Začněte uvolněním šroubu,
který má pod sebou držák podtlakové hadice a kryt čepu klapky jak je na ukázáno na obrázku č.6. Dále vytáhněte
čep klapky jak je naznačeno na (obr. 7). Toto jde dost blbě…
Místo membrány máme teď pěknou díru do sání, kterou bude třeba ucpat. Na (obr 8.) je orig. membrána ze které ubrousíte nýty a použijete ten pružinový plech pro Vámi vyrobenou záslepku. V našich podmínkách to vypadá nějak takto: (obr.9)
Mělo by to aspoň trochu těsnit!! A nakonec nasadíme pootočením ve směru hodinových ručiček. (obr.10)
Nyní je třeba odpojit elektromagnetický (solenoid) ventil. Demontujte pravý chladič (nebo jej alespoň uvolněte, stačí aby jste se za něj dostali.) Odpojte konektor z elektromagnetického ventilu, na kterém jsou vakuové hadice (obr.11). Povolte šroub s maticí, který drží celý ventil a uvolněte ho. Potom z něj demontujte obě hadice a samotný ventil demontujte také.
Dalším krokem je demontáž vakuové nádržky. Pro její odstranění nejprve odpojte hadice. Posléze jej demontujte. Viz. (obr. 12). Hadice, které byly propojeny s elektromagnetickým ventilem můžete vytáhnout ven – už je nebudeme potřebovat, ale tu kterou bylo spojeno vstřikování s nádržkou tam ponechejte, ta tam musí zůstat v celé délce a konec, který byl zapojený do nádobky zaslepte !!! Nejlépe se osvědšil šroubek.
Tak a to je vše, doufám, že jsem se někde nesekl, ale princip odstranění klapky v sání je relativně jednoduchý.
A aby mě někdo nekamenoval že jsem to ukradl, tak díky "rc51.org"
Tož hodně štěstí....... Sobi